In de serie Kijken in de Ziel interviewt Koen Verbraak dit seizoen politici. In deze reeks maakte hij een prachtige aflevering over de relatie tussen politici en de media. Over mediatrainingen, blunders en de macht van de media.
MTV: hoe het echt niet moet!
MTV bestaat 30 jaar en Roosmarijn Reijmer van 3FM wil hier op een positieve manier aandacht aanbesteden. Ze interviewt Laura Vogelsang van MTV, die vanaf de eerste vraag voor kromme tenen zorgt. Ze is slecht voorbereid, ze weet niets van het verleden van MTV en over de toekomst wil ze niet praten. Bovendien gedraagt ze zich arrogant en onuitstaanbaar. Wat een gemiste kansen.
Luister en huiver!
Zeg maar
Zeg maar! En weet je? Over het gebruik van stopwoorden hoe je er van af komt.
RTL Editie geeft tips.
Weet waar je het over hebt
Wie zich niet voldoende voorbereid op een televisie-interview kan ontzettend op zijn bek gaan. Elbert Dijkgraaf van de SGP start onder het motto ‘Doe Powned de das om!’ een actie tegen de nieuwkomer in het publieke bestel. Behalve het motto en het idee dat Powned niet uit belastinggeld betaald moet worden komt de volksvertegenwoordiger niet. In een interview met Rutger Castricum van Powned blijkt dat Dijkgraaf eigenlijk nooit naar Powned kijkt en helemaal niet weet waar hij tegen ageert. Aan het eind van het interview is niet Powned de das om gedaan, maar heeft Elbert Dijkgraaf zichzelf de das om gedaan.
Lijstjes
December is ieder jaar weer de maand van de lijstjes, met als bekendste lijst misschien wel de Top-2000. Deze week kwamen er ook twee andere lijsten uit. NRC publiceerde de lijst met talking heads, wie zijn het die we dagelijks in actualiteitenrubrieken op televisie zien. Drie maanden lang noteerde Hans Beerenkamp wie er te gast waren in onder andere DWDD, P&W en Nieuwsuur. De Volkskrant kwam deze week weer met de jaarlijkse lijst van de meest invloedrijke Nederlanders in 2010. Je zou verwachten dat er wellicht enige overeenkomst zit tussen deze twee lijsten. Want wordt de televisie niet gezien als een belangrijk medium als het gaat om meningsvorming in Nederland. Dus degenen die we veel op televise zien (NRC-lijst), zullen vast en zeker ook voorkomen op de lijst van invloedrijkste Nederlanders (Volkskrant-lijst).
De meest invloedrijke Nederlanders zien we hoogst zelden op televisie. Bernhard Wientjes, de nummer 1 op de lijst van de Volkskrant zegt over zijn nummer 1 positie het volgende: ‘Het is een bevestiging dat we ons lobbywerk goed doen, want dat doen we. Aan de andere kant gaat dat werk beter in stilte. De publiciteit zoeken we alleen als het echt niet anders kan’.